Teaching reading IS rocket science /Louisa Moats/

Mam w pracy kontakt ze środowiskiem anglojęzycznym. Można powiedzieć nawet hiperkontakt. Bez płynności i swobody wypowiedzi tutaj ani rusz! Niestety, od czasu liceum i klasy dwujęzycznej mój angielski nieco zardzewiał, dlatego ostatnio postanowiłam nad tym popracować, między innymi czytając ksiązki w tym języku.

No i zaczęłam od tego co było pod ręką, czyli wyżebrane od mojej K. „Devil wears Prada”. Jak to przyznał mój kolega z pracy „It’s no Shakespeare but it’s ok”. No i powiem wam, że początki z czytaniem po angielsku były dla mnie prawdziwą drogą przez Morię. Dlatego dziś postanowiłam zebrać trochę porad dla tych, którzy chcą zacząć to robić.

Nie będę rozwodzić się nad powodami dlaczego warto czytać w obcych językach, jeśli chcecie to robić, to sami wiecie z jakich powodów. Chciałabym natomiast skupić się nad tym, w jaki sposób nie zniechęcać się w początkowej fazie czytania, kiedy nie przychodzi ono z łatwością.

1. Czytaj długo a nie 5 minut.
Dla mnie proces przestawiania się z jednego języka na drugi zajmuje trochę dłużej niż 5 minut. Dlatego pierwsze minuty czytania są trochę zniechęcające. Jeśli przejdę przez ten krytyczny czas, ominę nudne opisy początkowe i po prostu „wejdę w fabułę” proces czytania staje się dużo łatwiejszy. No i co tu ukrywać, także i przyjemniejszy.

2. Czytaj w środowisku gdzie się możesz skupić
To taka trochę głupia porada- wiadomo, jak się cos robi i chce się temu oddać to trzeba sie skupic. Ale powiem moze z doświadczenia- gdy czytałam w bardzo tłocznym autobusie lektura nie sprawiała mi żadnej przyjemności (ale może to dlatego, że gruby pan siedzący obok obrzydliwie dyszał mi na plecy, wiercił się i mnie szturchał). Natomiast w zaciszu domowym, pod kocykiem, przy lampce, leżąc w łóżeczku z współlokatorką, słowa same wbijały się w umysł i nie miałam trudności ze śledzeniem historii.

3. Nie szukaj każdego nieznanego słówka.
To jest bardzo częsty błąd popełniany przez osoby chcące poczytać książkę w języku obcym. Nie rozumiem słówka- sprawdzam w słowniku. I tak na jednej stronie nie znam 10 słówek, na innej 20 i sama ilość szukania tak mnie już wkurza, że rzucam w kąt zarówno książkę jak i słownik.
Mój nauczyciel niemieckiego poradził kiedyś na zajęciach, by czytając tłumaczyć skrupulatnie i słowo-w-słowo tylko co 10 stronę. Bullshit. Dochodząc do tej co dziesiątej będzie nam się chciało pilnie posprzątać pokój, iść po zakupy lub zadbać o higienę jamy ustnej. Ja mam nieco inną radę- jeśli rozumiesz sens zdania- nie tłumacz. Czytaj! Dalej i dalej. Jesli coś Cie bardzo zaciekawi, albo jest konieczne do zrozumienia fabuły- sprawdź sobie. Ale nie zmuszaj się. Czytanie (w każdym języku) ma być przyjemnością a nie drogą przez Morię.

4. Jeśli książka jest nudna- zmień ją.
Ilez razy wybierałam książkę, która była po prostu nieciekawa, albo zbyt trudna. Efekt- po 2 minutach zniechęcałam się do całego pomysłu czytania w języku obcym, rozglądając się po pokoju za jakimś wybitnie rodzimym dziełem pokroju Chłopów. Ta uwaga jest uniwersalna, dotyczy także zwykłych książek- życie jest zbyt krótkie, żeby męczyć się czytając coś, co nam nie pasuje. Nie ma wg mnie nic szlachetnego w czytaniu na siłę „żeby tylko coś skończyć”. Pisał o tym Andrzej w Jest Kulturze (link) and he’s so right!

To tyle fajności udało mi się wymyśleć podczas mojego tygodnia z Diabełkiem ubranym w Pradę.
Ostatnia rada (bo to tak fajnie rzucić jakąś mądrością na marginesie, tak już na zakończenie)

Just read. Mało naprawdę fajnych rzeczy od początku przychodzi z łatwością.

 (źródło obrazka: http://wellreadstudent.com/)

One thought on “Teaching reading IS rocket science /Louisa Moats/

Skomentuj

