Oglądamy polską animację- Świteź [2011]

switezNie mogę uwierzyć, że mnie to ominęło! Już 2 lata temu wyszła Świteź- z tego co udało mi się zobaczyć na trailerze -bardzo fajna i dobrze zrobiona animacja. Źródłem inspiracji do powstania filmiku był wiersz naszego narodowego wieszcza (umieściłam link pod artykułem).

To zobaczcie sobie trailer:

Świteź (2010)

Film powstawał aż 7 lat, jest rezultatem żmudnej i cierpliwej pracy kilku osób. Po pierwsze Kamila Polaka- głównego twórcy filmu; Iriny Bogdanovich- kompozytorki muzyki do przedsięwzięcia i Stanisława Dziedzica- producenta filmu. To właśnie to trio dołożyło wszelkich starań, by widza zachwycić, by podać mu coś nietuzinkowego. Produkcja trwa tak długo, ponieważ w animacji twórca musi wymyślić wszystko. Nie ma aktorów i pomieszczeń, które inspirują by akcję rozmieścić w określony sposób. Jedynym limitem jest wyobraźnia. Trzeba było wymyślić każdą scenę, każde ujęcie od podstaw. Dobierając właściwe kolory, rysując sceny w określony sposób. Zakładając, że chce się robić to dobrze, tworzenie jednego ujęcia może zabrać kilka miesięcy.

I kiedy popatrzycie na ten trailer, wyraźnie widać, jak wiele pracy weszło tworzenie Świteziowego świata i bohaterów, Film wydaje się być dopracowany w każdym, nawet najbardziej maluteńkim detalu. I oglądając zauważycie też na pewno, że nie ma w tym filmie dialogów, nie ma żadnych słów. Kamil Polak komentuje to tak:

wiedziałem na pewno że ja nie chcę tam słowa, bo słowo samo w sobie ono ma wszystko ten teskt, on nie potrzebuje niczego dodatkowego obrazu czy muzyki.(…) Ja chciałem stworzyć taka filmową jakość, nie idąc na łatwiznę i nie robiąc ilustracji tekstu tylko opowiedzenia tych emocji zawartych w tekście za pomocą obrazu i dźwięku

Tworząc swój animacyjny poemat Polak inspirował się przede wszystkim XIX wiecznym malarstwem realistycznym (które mi osobiście zawsze kojarzyło się z koniami), średniowieczne ikony oraz oczywiście muzyka klasyczna i balet.  Całość wydaje się być idealnie dopasowana do siebie, tak, że już nawet patrząc na trailer czuje człowiek, że patrzy na coś wielkiego i coś, co ma dużą wartość estetyczną. Tak mówi o tym odczuciu producent filmu

dla nas to chyba najważniejsze żeby ludzie mieli tzw ucztę. a w tym wypadku jest to naprawdę uczta, która w moim mniemaniu jest na bardzo wysokim poziomie.

Nie wiem jak Wy, ja będę wypatrywać w sieci!

Przydatne linki:

Strona projektu
Wiersz inspiracja animacji
Video wywiad z twórcami filmu (bardzo fajne)

Kiedy już miałam noteczkę gotową znalazłam to – link do całego filmu

Miłego oglądania!

Skomentuj

