Jak się zmotywować do sprzątania?

girl

– I mówisz, że chcesz sobie stworzyć taką minimalistyczną, czystą przestrzeń?
– No tak, taki jest plan…
– I wyrzucisz połowę rzeczy, bezlitośnie przeprowadzisz selekcję i pożegnasz na zawsze to wszystko czego nie tykałaś przynajmniej od roku?
– Tak dokładnie tak!
– Czyli co – skończyło Ci się miejsce w szafie a kończą się wyprzedaże?

#przyjacielznacienajlepiej

Niektórzy sprzątają, bo wkurza ich bałagan. Inni mają jakieś porządkowe poczucie obowiązku. Jeszcze inni sprzątają, bo ktoś na nich krzyczy, żeby to robili. I są też tacy, którzy sprzątają, bo czują, że czysto w mieszkaniu, to pierwszy dobry krok do czysto w głowie. Tak naprawdę nie jest ważne, dlaczego ludzie decydują się zerwać z bałaganem. Miejsce w szafie przed wyprzedażami to powód równie dobry, jak wewnętrzna harmonia zen. 

Tyle tylko, że różne powody dla których sprzątamy, wiążą się z różnym poziomem motywacji i zaangażowania w projekt. Jeżeli sprzątasz, bo krzyczy na Ciebie mama, zrobisz to jak najszybciej, po łebkach i z naburmuszoną miną. A kiedy mama wyjdzie do sklepu, powoli zaczniesz na nowo powodować chaos. Jeżeli natomiast sprzątasz, bo czujesz, że to może być jakiś tam klucz do lepszego życia, Twoja motywacja na pewno będzie dłuższa. Jednak i tak przyjdzie czas, kiedy siły opadną i przyjdzie zniechęcenie .

Aby do tego nie dopuścić, dziś rozpoczniemy od pierwszego bardzo ważnego aspektu walki z bałaganem. 

tablica1

Z tego właśnie powodu myślę, że każda osoba powinna dokładnie przepracować sobie sprawę własnej motywacji. Jeżeli chcecie osiągnąć jakikolwiek cel, musicie wiedzieć jak dodawać sobie powera i jak utrzymać chęć robienia rzeczy, nawet gdy spada poziom cukru, wszyscy są niemili i jedyne czego się chce to zwinąć się w kuleczkę i leżeć.

Nie jestem ani psychologiem, ani coachem, ani nikim o podobnych kompetencjach, więc nie będę tutaj prawić morałów jak to jest z motywacją. Chciałabym Wam tylko pokazać, co ustaliłam o motywacji na potrzeby mojego projektu.

1. Ustal co Cię motywuje

Sposobów na motywowanie się jest wiele. Można czytać motywacyjne cytaty i oglądać obrazki, można poprosić rodzinę/znajomych o wsparcie i cykliczne wypytywanie o to jak nam idzie albo można nagradzać się kupowaniem drobiazgów. Zobacz co Ciebie skłania do działania.

ĆWICZENIE:

– pomyśl o sytuacji w której poczułeś chęć zrobienia czegoś. Co Cię wtedy zmotywowało? Czy ktoś Ci coś obiecał? Czy coś otrzymałeś? Czy czegoś sie nauczyłeś? Czy ktoś zapytał Cię jak Ci idzie i poczułeś chęć kontynuacji dzieła? A może przeczytałeś coś inspirującego? Ustal dokładnie co popchnęło się wtedy do działania.

– spróbuj posłużyć się tym czymś przy swoim projekcie i zobacz czy działa. Jeżeli działa, zrób z tego swoją tajną broń!

U mnie wygląda to mniej więcej tak: zauważyłam, że szalenie motywuje mnie iście za czyimś przykładem. Osoby żyjące tak jak ja chcę żyć są dla mnie najlepszym kopem do działania.

No i tutaj pora na wstydliwe wyznanie nr 1… Oglądam Perfekcyjną Panią Domu

Nie wiem co jest w tym programie, ale jak tylko go włączę, zaczynam coś sprzątać. Naprawdę działa na mnie niezawodnie. Dzięki oglądaniu udało mi się już poukładać ubrania, powywalać bibeloty, ułożyć kosmetyki, a dopiero zaczęłam pierwszy sezon. Często nawet nie oglądam całości, tylko puszczam sobie gdzieś w tle, ale sam fakt, że słyszę Rozenkową i jej dowcipy powoduje, że szmata idzie w ruch. Tym wszystkim co motywują się przez czyiś przykład- bardzo polecam.  

2. Dbaj o jedzenie i picie i wiatr we włosach

To niby głupota, ale dla mnie okazała się bardzo przydatna. Brak regularnych posiłków i picia burzy całą motywację jaką w sobie wykrzesałam. Kiedy czuję, że mam już dość, obowiązkowo dostarczam sobie właśnie tych trzech elementów- czegoś do schrupania, czegoś do piciu i powietrza. 

ĆWICZENIE: Ustal swój zestaw odświeżający. Przekąskę i picie, które będzie dla Ciebie deską ratunku gdy siły opadną a jednocześnie da Ci choć odrobinę przyjemności. Przygotuj zestaw gdy planujesz przeprwadzić jakąś bitwę o czystość i ratuj się nim gdy siły wroga zaczną wyglądać groźnie. 

3. Daj sobie czas. I termin.

Nawet jeżeli mało Cię obchodzi co inni o Tobie myślą, naopowiadaj znajomym, że chcesz posprzątać bajzel który Cię ogarnął. A najlepiej, oprócz naopowiadania, zaproś ich na uroczystą kolację w nowej, posprzątanej przestrzeni. Wyznacz wszystkim termin, kiedy to wszystko się odbędzie (realnie- do kiedy to wszystko ogarniesz?). Tak jak w szkole kartkówka nieuchronnie motywowała do wzięcia zeszytu, tak data kolacji sprawi, że nadasz swojemu projektowi jakieś ramy czasowe. Im bliżej dnia 0, tym szybciej będziesz się uwijać. W teorii przynajmniej. 

ĆWICZENIE: Ustal termin kolacji z przyjaciółmi i zapisz go w kalendarzu. Termin jest NIEODWOŁALNY! 

4. Naciesz się tym, co posprzątasz

Dla mnie to też okazał się jeden z bardziej kluczowych elementów. Jak tylko coś posprzątam, staram się na to napatrzeć. Tak wiesz, celowo zauważam, jak fajnie coś teraz wygląda. Jak łatwo wszystko znaleźć. Jak posprzątałam sobie biureczko, od razu zaczęło mi się chcieć pisać notki. Usiadłam sobie z kawą, i napawałam się dobre 30 minut.

ĆWICZENIE: Posprzątaj przestrzeń w której najczęściej się relaksujesz. A potem użyj pomieszczenia, zgodnie z przeznaczeniem.

5. Zrób sobie plejlistę

Muzyka daje mi kopa. Podejrzewam, że Tobie też. No halo- nie mozna przejść obojętnie obok tej piosenki:

ĆWICZENIE:  usiądź przed kompem i skołuj sobie odpowiednią plejlistę do walki z bałaganem. Kilka propozycji:

The 20 Most Inspirational Songs of All Time
The 100 Most Motivating Workout Songs of All Time
25 Most Inspirational Songs of All Time
21 Songs to Inspire You at Work

I do dzieła :)

Baza wiedzy – poczytaj, pooglądaj o motywacji:

1. Dan Pink mówi o tym, dlaczego zwykłe nagrody i kary nie działają, i dlaczego warto motywować się autonomią, stawaniem się mistrzem i poczuciem robienia czegoś, co jest ważne.

2. Michał Pasterski o motywacji:

Jak się motywować nagrodami
Zmień muszę na chcę
Motywowanie 

3. Wikipedia (bardzo solidny artykuł o motywacji) :

http://pl.wikipedia.org/wiki/Motywacja 

4. Jeżeli też motywuje Cię czyiś przykład, polecam oglądanie Perfekcyjnej Pani Domu:

Wszystkie odcinki na TVN Player

5.Porady z magazynu Forbes:

How to stay motivated and accomplish anything

3 thoughts on “Jak się zmotywować do sprzątania?

  1. Gadulska pisze:

    O ja naiwna, myślałam, że tylko ja na to wpadłam, by regularnie zapraszać do siebie gości i w ten sposób zmotywować się do porządniejszego sprzątania raz na 2 tygodnie :)

Skomentuj

