Dziennik wdzięczności – poprawi humor i zdrowie.

wdziecznosc 2

Podobno jeżeli chcemy czuć się szczęśliwi, musimy nauczyć się sztuki wdzięczności, czyli doceniania tego co mamy i co nas spotkało. Idealnym sposobem na to jest prowadzenie dziennika wdzięczności

Dziennik wdzięczności to zeszyt, w którym zapisujemy rzeczy, za które jesteśmy wdzięczni. Podobno już ta prosta czynność spisania dobrych elementów w naszym życiu może poprawić nasze poczucie szczęśliwości. Oprócz tego, regularnie prowadzony dziennik (lub prościej- wyrażanie wdzięczności) może mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie.  

Naukowcy dowodzą, że wyrażanie wdzięczności pomaga przyciągać pozytywne doświadczenia, zmniejsza poziom odczuwania gniewu i wzmacnia nasze poczucie własnej wartości. Wdzięczność pomaga przetrwać trudne chwile i kształtuje w nas naturalną odporność. Wszystko to w mniejszym czy większym stopniu przyczynia się do naszego poczucia szczęścia i wewnętrznej harmonii.

Same plusy- ale czy to naprawdę działa? 

Styczeń to miesiąc dziennikowania- miałam więc szansę spróbować.

wdziecznosc 1

Dziennik wdzięczności przez dwa tygodnie

Spróbowałam wykonywać ćwiczenie wdzięczności przez dwa kolejne tygodnie. 14 dni spisywania trzech rzeczy, za które jestem wdzięczna.

Czy faktycznie poczułam się szczęśliwsza? Szczerze mówiąc, nie odczułam zbyt wielkiej poprawy w poziomie mojego szczęścia. Ale zauważyłam coś innego. O ile w pierwszych kilku dniach wymyślanie rzeczy, za które jestem wdzięczna było wyzwaniem, pod koniec drugiego tygodnia zauważałam je z wielką łatwością. Zauważyłam też, że w momentach, kiedy np. ogarniał mnie jakiś większy stres czy kłopot, w mojej głowie automatycznie pojawiały się przykłady z dziennika, na zasadzie hmm mechanizmu obronnego?  Nie wiem- ale zdziwiłam się niesłychanie, kiedy coś takiego miało miejsce po raz pierwszy. Zdziwiłam się jeszcze bardziej, gdy takie myśli pojawiały się po raz kolejny i kolejny. Dwa tygodnie to może niewiele- ale ciekawe, że nawet tak krótka próba miała JAKIŚ rezultat.  W artykule z Focusa przeczytałam, że przyczyną braku zmiany w poziomie szczęśliwości może być to, że spisywałam swoje wdzięczność zbyt często. Podobno optymalnie jest robić to raz w tygodniu. Czemu więc nie w niedziele? 

Zachęcam do spróbowania.

Garść inspiracji do samodzielnego wykonania:

Dziennik spisany na osobnych, ozdobnych kartkach papieru, pięknie spiętych wstążką: 

źródło: lifeyourway.net

źródło: lifeyourway.net

Zeszyt przeznaczony tylko do zapisów wdzięczności. Na każdy dzień osobne miejsce:

źródło: janetstobie.com; www.iloveitall.etsy.com

źródło: janetstobie.com; http://www.iloveitall.etsy.com

Prosty zeszyt z czerwoną kokardką:

Na koniec przygotowałam dla Was kartkę wdzięczności do pobrania i wypełnienia. Spróbuj wpisać swoje wdzięcznostki.

Zobacz gdzie Cię to zaprowadzi:

wdziecznosc

wdziecznosc

Baza wiedzy:

1) Soul Pancake- bardzo fajny eksperyment, który dowodzi, że choć samo spisanie rzeczy, za które jesteśmy wdzięczni pomaga w szczęśliwości, to wyrażenie wdzięczności na głos, najlepiej człowiekowi, któremu jesteśmy wdzięczni pomaga w niej bardzo. Zawsze przy oglądaniu tego mam mokre oczy:

2) Sztuka doceniania życia– artykuł z Focusa/Coachingu.
3) Harvardowe badania
4) Jak mieć wystarczająco dużo – również polecam ciekawe spojrzenie na wdzięczność i zadowolenie.

Reklamy

2 thoughts on “Dziennik wdzięczności – poprawi humor i zdrowie.

  1. Ania pisze:

    To działa. I przyciąga jeszcze więcej dobrych zdarzeń. Bo jak wiadomo, szczęścia chodzą parami i nie trzeba być naukowcem, by to odkryć, że wdzięczność ma moc:)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s